Terapia Autyzmu
Nasza placówka zapewnia indywidualne podejście do każdego dziecka, dlatego plan terapii, a także sposób realizacji oparty jest na szczegółowym wywiadzie z rodzicami, obserwacji dziecka oraz teście PEP-R, służącemu do diagnozowania charakterystycznych, zindywidualizowanych sposobów uczenia się w rozwoju i terapii dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju. Dzięki tym działaniom dobieramy indywidualny plan terapii dla każdego dziecka. Pracując z dzieckiem, ważna jest też dla nas współpraca z rodzicami, ponieważ tylko wtedy jesteśmy w stanie osiągnąć oczekiwane rezultaty. Priorytetem jest spójność w działaniach wszystkich terapeutów i rodziców w przygotowanym programie terapeutycznym.
Diagnoza i kategoryzacja osoby autystycznej jest niezwykle skomplikowana z powodu różnic w zakresie specyficznych objawów, które mogą u poszczególnych osób z autyzmem różnić się intensywnością oraz stopniem głębokości.
Autyzm- to całościowe zaburzenie rozwoju dziecka. Oznacza to, że u osób z autyzmem obserwuje się objawy nieprawidłowego funkcjonowania we wszystkich obszarach rozwoju.
Pierwsze symptomy autyzmu u niektórych dzieci można zaobserwować już bardzo wcześnie, (nawet u sześciomiesięcznych dzieci). Jednak, pełen obraz zaburzenia widoczny jest już przed 3 rokiem życia dziecka.
Przykłady zachowań dziecka z autyzmem
- Brak spontanicznego udziału w zabawach z dziećmi,
- Brak kontaktu wzorkowego lub unikanie patrzenia w oczy,
- Częste napady śmiechu nieadekwatnie do sytuacji,
- Echolalia- Powtarzanie słów lub zdań bez intencji nawiązania rozmowy,
- Fascynacja przedmiotami lub ich częściami, otwieranie, zamykanie drzwi,
- Sztywności w zachowaniu,
- Dziecko ma trudności w wyrażaniu potrzeb,
- Opóźniona mowa,
- Używanie przedmiotów niezgodnie z ich przeznaczeniem (np. lizanie kół zabawkowego samochodu),
- Brak reakcji na ból i silne doznania cielesne,
- Brak reakcji na imię,
- Zatykanie uszu, gdy jest za głośno lub preferowanie zabawek wydających głośne dźwięki,
- Bardzo dobra pamięć wzrokowa,
- Przywiązanie do rutyny np. dziecko chce chodzić zawszę tą samą drogą,
- Nieadekwatna do wieku wiedza w danej dziedzinie np.: dziecko zna na pamięć rozkład jazdy wszystkich autobusów,
- Problemy z jedzeniem- wypluwanie, niechęć do jedzenia lub jedzenie wszystkiego, także rzeczy niejadalnych, wybiórczość pokarmowa,
- Brak zabawy na niby.